משרד רואי חשבון וייעוץ עסקי

Accounting & business advisory‏

בלוך 76, קרית יערים 
טל:
02-5343735 נייד: 058-5549010

Picture of אורנה בהר, רואת חשבון

אורנה בהר, רואת חשבון

נוהל פתיחת עמותה
הקמת עמותה בדרך הנכונה

עמותה הינה גוף חוקי הפועל למען מטרות מסוימות אותן הוא בוחר וכל זאת ללא מטרת כוונות רווח.

סדר פתיחת עמותה

  1. לצורך פתיחת עמותה נדרש לאסוף שבעה אנשים שרובם אינם קרובי משפחה והם ישמשו כחברי העמותה.
  2.  בחירת שם לעמותה – בעת הפתיחה יש לבחור שלושה שמות בסדר עדיפות יורד.
  3. חשוב מכל בחירת מטרות העמותה– יש לבחור כמה שיותר מטרות כי לאחר פתיחת העמותה יותר קשה להוסיף מטרה ויש לזכור כי עמותה יכולה לפעול רק על פי מטרותיה!
  4. דרכי התקשרות – יש לבחור מען לעמותה, טלפון, ודוא"ל.
  5. יש לבחור האם העמותה רוצה לאמץ את התקנון המצוי או תקנון מנוסח משלה, לרוב בוחרים תקנון מצוי.
  6. נדרש לשלם אגרת פתיחה לרשם העמותות בסך כ- 800 ש"ח.
  7. לאחר שרשם העמותות פותח את העמותה ונותן לה שם ומספר זה הזמן ללכת לרכוש חותמת עם שם ומספר העמותה לפתוח חשבון בנק, ולפנות לרשויות המס לצורך פתיחת תיק במע"מ ובמס הכנסה ובאם העמותה מעסיקה עובדים תיק בנכויים.

בעלי תפקידים בעמותה

בעמותה נדרש מינימום שיהיו 2 חברי ועד, 2 מורשי חתימה (חבר ועד יכול לכהן גם כמורשה חתימה), 2 חברי ועדת ביקורת.

עמותה שמחזורה הכספי מעל 1.1 מיליון ש"ח ו/או עם אישור סעיף 46 חייבת במינוי רואה חשבון מבקר.

עמותה שמחזורה מעל 10 מיליון ש"ח חייבת במינוי מבקר פנים.

שכר בעמותה

שימו לב כי חבר ועד או חבר ועדת ביקורת לא יכול לקבל שכר מהעמותה, כמו כן אסור לעמותה להעסיק למעלה מ- 10% עובדים שהינם קרובי משפחה של חברי הוועד וכן לא ישולם להם למעלה מ- 10% מהשכר המשולם על ידי העמותה.

קרובי משפחה הינם- אח, הורה, הורי הורים, צאצא, צאצא של בן הזוג או בן זוגו של כל אחד מאלה.

ניהול תקין

ניהול תקין הינו אישור מרשם העמותות על כך שהעמותה הגישה את הדיווחים הנדרשים בהתאם לחוק.

עמותה חייבת באישור ניהול תקין במידה והיא מקבלת תמיכות ממשרדי ממשלה, משתתפת במכרזים, בעלת אישור ממס הכנסה לסעיף 46 וכד'.

עמותה שפעילה במשך שנתיים, הגישה את כל המסמכים הנדרשים לרשם העמותות (ראה להלן) במועד, שילמה אגרה שנתית ולא נמצאו לה ליקויים תקבל אישור ניהול תקין.

שימו לב שעד שהעמותה רשאית לקבל אישור ניהול תקין במידה ותעמוד בתנאים אך חסרים לה שנתיים מלאות של פעילות, היא תקבל 'אישור על הגשת מסמכים' המהווה אישור ניהול תקין זמני מה שמוכר כדוגמא להפקת אישור סעיף 46 ממס הכנסה.

מה נדרש מעמותה בכל שנה?

בכל שנה עמותה נדרשת להגיש דוח למס הכנסה על פעילותה בשנת המס כמובן ובמידה ופעילות העמותה עומדת במטרות שבחרה מראש הכנסותיה פטורות ממס.

בנוסף עמותה נדרשת להגיש לרשם העמותות דוח מילולי, דוח על האספה הכללית ודוח ועדת ביקורת, במידה ומחזור העמותה עולה על 500 K ש"ח היא תדרש לצרף לרשם העמותות גם דוח כספי.

הנהלת חשבונות לעמותה

על פי הוראות ניהול ספרים עמותה אשר מחזורה נמוך מ- 750 K ש"ח רשאית לנהל חשבונות חד צדדי משמע לנהל ספר תקבולים ותשלומים שבו יפורטו בטורים נפרדים תקבולי ותשלומי העמותה, ספר כרוך בו ירשמו נכסים שנתקבלו כתרומות או כמתנות, תיק תיעוד חוץ חשבוניות ספקים ומסמכים אחרים שהתקבלו מגורם חיצוני.

עמותה אשר מחזורה מעל 750 K ש"ח חייבת בניהול הנהלת חשבונות כפולה.

אנו עומדים לרשותכם לסיוע וייעוץ בכל הנושאים הנוגעים לחוזר זה ובנושאים נוספים.

הננו עומדים לרשותכם להבהרת האמור לעיל, ככל שנידרש.

לקריאת חומר מקצועי נוסף רב ומגוון לחץ כאן.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים!

אולי יעניין אותך גם...

אנחנו תמיד כאן בשבילכם במענה סבלני לכל שאלה או בעיה!

לקביעת פגישת ייעוץ וליצירת קשר

ניתן לחייג למספר 058-5549010 או למלא את הטופס:

דילוג לתוכן